29 de junho de 2017

SÓNIA FIGUEIREDO - FOTOGRAFIA - BRASIL


Sonia Figueiredo é fotógrafa, instrutora e fomentadora cultural na área da fotografia. Tem em seu portfólio diversas exposições individuais e coletivas, atuações na área de educação e formação em fotografia como instrutora e palestrante, destaque nas revistas Digital Photographer Brasil edição 14/2011 como fotógrafa e na Fotografe Melhor, edição 199/2013, como coordenadora e produtora. É membro de organizações e entidades de fomento à fotografia no Brasil. Atualmente é aluna de História da Arte e Fotografia na Universidade Nova de Lisboa, cidade onde reside desde 2015.

Principais exposições individuais:
. Do Lugar de Lá - em A Pequena Galeria, Lisboa, Portugal (2017)
. TRAÇOS - Galeria de Arte da Fundação Marquês de Pombal, Palácio dos Aciprestes, Linda-a-Velha, Portugal (2017)
. TRAÇOS... no Bairro - no Bairro da Quinta do Mocho, Sacavém, Portugal (2017)
. Varal Fotográfico do Projeto TRAÇOS - no Bairro da Quinta do Mocho, Sacavém, Portugal (2017)
. Coleção Fotograma - Uma Retrospectiva – na Zoon Galeria Móvel, Natal/RN (2014)
. Jardim Fotográfico - no Café das Três, Natal/RN (2014)
. Coleção Fotograma - Natureza, no Pinacoteca Café, Porto Alegre/RS (2013)
. A Magia da Natureza Está em Nossas Mãos - na UFRN, Natal (2012)
. Jardim Fotográfico - na Galeria D’Arts José Valério Cavalcanti, Natal/RN (2011)
. Em Preto e Branco - na 5ª Mostra Fotográfica Grande Angular, Pinacoteca do RN, Natal (2011)
. Flores em Fotos - no Bistrô Douce France, Natal/RN (2011)
. Primavera em Fotos - no Natal Shopping, RN (2010)

Principais exposições coletivas:
. eF|16 - no Centro Cultural do Morgado, Arruda dos Vinhos, Portugal (2016)
. DeComposição - no Salão Vintage e Inéditos, A Pequena Galeria, Lisboa (2014)
. A Transição - do Tradicional ao Contemporâneo - no Festival Internacional de Fotografia do Rio de Janeiro - FotoRio (2013)
. A Transição - do Tradicional ao Contemporâneo - Galeria Newton Navarro, Capitania das Artes, Natal/RN (2013)
. Em Preto e Branco - no Salão de Artes Estação Verão, Pinacoteca do RN, Natal (2012)
. Cores de Ceará Mirim - na 6ª Mostra Fotográfica Grande Angular, Complexo Cultural de Natal, UERN (2012)
. Alecrim - na 3ª Mostra Fotográfica Grande Angular, Galeria da FECOMERCIO, Natal/RN (2010)


Destaques:
. Revista Fotografe Melhor: destaque como produtora do Movimento Alumiar de Fotografia, edição 199/2013.
. Revista Digital Photographer Brasil: destaque de portfolio fotográfico pelo editorial da revista impressa, edição 14/2011,
  páginas 24 e 25. E destaque no site da revista, “Fotógrafo Digital”, de 14/10 e 13/11/2011.
. Prix Photo Web 2011: finalista no concurso Prix Photo com “Em Preto e Branco” (Coleção Fotograma – Natureza).





stepps 2015


stepps 2015


fulô da pedra e detalhes 2013


fulô da pedra e detalhes 2013


fulô da pedra e detalhes 2013


fulô da pedra e detalhes 2013


fulô da pedra e detalhes 2013


fulô da pedra e detalhes 2013


fulô da pedra e detalhes 2013


A exposição "TRAÇOS" estará patente até o dia 25 de Junho, na Galeria de Arte da Fundação Marquês de Pombal, Palácio dos Aciprestes, em Linda-a-Velha.

"O trabalho de Sonia Figueiredo e Carlos Almeida, regista em imagens, de forma poética e com um enorme humanismo, questões profundas do dia a dia de uma comunidade que nesse quotidiano, mais não pretende que o enraizamento e a integração.
A realidade da Quinta do Mocho, tal como de outros bairros sociais, procura, ultrapassando modelos urbanos e pré-conceitos culturais, a resposta que vai para além da atribuição de um tecto sob o qual viver, a ambição maior que é a construção de um lar, laços de vizinhança ou o vínculo ao lugar.
O objectivo da autarquia de, com as associações e membros da comunidade, buscar elos de integração a partir de elementos, à partida “marginais” como a arte urbana, para contornar questões vivenciais que o modelo de realojamento não resolveu e, nalguns casos, até criou, foi uma aposta de tal forma bem conseguida que tem atraído criadores de outras artes e residentes de fora do Bairro.
O trabalho de recolha brilhantemente documentado por estes dois fotógrafos, dá um contributo fundamental para demonstrar que há formas, senão de resolver as questões de fundo que extravasam aquela comunidade ou realidade, pelo menos de localmente as mitigar, dando aos residentes uma autoestima e um orgulho em torno de um bem comum que é, finalmente, partilhado como uma referência cultural reconhecida.
Encontramos aqui, registada e ampliada pela fotografia, uma mais-valia cultural, da qual os residentes se tornam protagonistas e ao mesmo tempo fieis-depositários. Assimilando referências enquanto população, e em relação ao lugar, e finalmente lhes dá, mais que essa noção de território comum, através da Arte, o verdadeiro sentido da Cidadania."
Galeria de arte da Fundação Marquês de Pombal, Palácio dos Aciprestes- Linda a Velha - Portugal

Luis Pereira
























Contatos:
Tlm.: + 351 914217576
E-mail: sonia.fs@hotmail.com































24 de junho de 2017

VERMIBUS ART - STREET ART - BERLIM



Berliners may have already seen in the streets or in the subway stations of Berlin intriguing advertisements that are not as they seem. Berlin based artist Vermibus regularly collects advertising posters from the streets, using them in his studio as the base material for his work. There, a process of transformation begins. Using solvent, he brushes away the faces and flesh of the models appearing in the posters as well as brand logos. Once the transformation is complete, he then reintroduces the adverts back into their original context, hijacking the publicity, and its purpose.
The gesture of erasing the images with solvent is similar to the gesture of painting, but it is painting counter action. The process is the same, but it is not adding colours on a canvas to create an image, it is removing the colors of an existing photographic image to create a new image and new characters. The models of the adverts have mutated. Some look like ghosts or mummies, some are reminiscent of Francis Bacon’s paintings, some of tribal make-up.
This process evokes voodoo art which uses human elements like hair, or teeth to create anthropomorphic sculptures. In this context, Vermibus uses “glossy paper” as his flesh to manipulate. There is something very organic about the emaciated creatures that emanate from the billboards. The impersonal and sanitized perfect bodies have turned into shadows or mummies that have much more presence and singularity.
By using the advertising space and how the human figures are represented in that space, Vermibus is removing the masks that we wear and is criticizing advertisement which takes away a person’s identity to replace it by the one of the brand.
Vermibus’ art begins and ends in the street, which plays an essential role. People stop, stare, are intrigued, take photos. Publicity adverts show perfectly chiseled bodies and faces like in early ancient Egyptian art. By manipulating the image through removing the flesh of his subjects, Vermibus dehumanizes those figures that were already depersonalized, but he is, in fact trying to find the aura of the individual, the personality that was lost. The posters and models that were so banal, are not so trivial anymore. People notice them, and stop to look at them. They are not part of the background anymore; they stand out in the public space.
(Words: Florence Reidenbach for Berlin Art Link)


unveiling beauty
As points of reference in the fashion industry, Fashion Weeks form and lay down specific standards of aesthetics and beauty, and market them via their advertising: just one more strategy in the globalisation of Western consumer culture.
The beauty-cult is as firmly established on the catwalks of every Fashion Week as it is in the advertising they generate. The fashion industry uses the body as a tool in order to sell products, sell consumerism. The image of the body in advert- isements limits and oppresses an individual’s true beauty, concealing it behind the false rhetoric of its own liberation.
In a new project, Unveiling Beauty, Vermibus will reflect on this use of the body, and on standards of beauty imposed from above, within the framework of the Fashion Week circuit, via a new series of public interventions.

Unveiling Beauty, as the name suggests, reveals the beauty that lies hidden behind the make-up and the retouching that are used within the fashion industry and also as it publicly stages itself through advertising.
Next September, Vermibus will follow the route of the most influential Fashion Weeks, travelling to New York, London, Milan and Paris. And he will analyse and reveal the true beauty that lies hidden behind the various campaigns that are forced upon the public spaces of these cities.




dissolving europe
Dissolving Europe is the new public art work that stormed Europe this year from Vermibus. Using a dubious inter-rail ticket, Vermibus set out with a set of 90 keys and his pallet of solvents to physically and temporally highjack the western world of advertisements in the name of fine art.

Each site is carefully deliberated with its environment, from Rolex boutiques, to archaic museums. The system looks simple in movement: unlock and roll the advertising poster to create a huge blank gleaming white breath of fresh air in the urban environment. The advert then undertakes the process of counter action painting using a series of solvents and brushes, it is then replaced in another site, another city, another country.




Resistência dum estravagância", 2015





The most iconic piece from Unmasking Kate Series, "Kate" 2012, is available in the Swiss Auction house GALARTIS SA.


Flor silvestre del campo, 2015.
Available in OPEN WALLS Gallery
.






Wien - Dissolving Europe - 2013



cuervos en la garganta -2016



verdugo y victima 2016


el aliento de las flores  2016


a caricia el cefiro  2016


sodade 2015


grito del estaño  2015


duelo de cisnes  2016


daily routine  2015



2016 – Art Fair Cologne (Group Show) – OPEN WALLS Gallery – Cologne (Germany)
2016 – The Poster Remediated (Group Show) – Poster Museum at Wilanów – Warsaw (Poland)
2016 – Unveiling Beauty (Solo Show) – OPEN WALLS Gallery – Berlin (Germany)
2016 – Art Marbella (Group Show) – Carles Taché Gallery – Marbella (Spain)
2016 – Vincularte · Observatorio de Arte Urbano · GGIC – (Conference) – La Casa Encendida – Madrid (Spain)
2015 – Urbanart Biennale 2015 – Weltkulturerbe Völklinger Hütte – Völklingen (Germany)
2015 – Grand Opening (Group Show) – OPEN WALLS Gallery – Berlin (Germany)
2015 – Berliner Liste (Solo Show) – OPEN WALLS Gallery – Berlin (Germany)

2014 – Positions (Group Show) – OPEN WALLS Gallery – Berlin (Germany)
2014 – Moniker Art Fair (Solo Show) – OPEN WALLS Gallery – London (United Kingdom)
2014 – Carne y hueso (Solo Show) – Mazel Gallery – Brussels (Belgium)
2014 – La estética del dolor (Solo Show) – La Taché Gallery – Barcelona (Spain)

2013 – The Première of Vermibus video Dissolving Europe – Platoon Kunsthalle – Berlin (Germany)
2013 – Art Fair Cologne (Solo Show) – OPEN WALLS Gallery – Cologne (Germany)
2013 – Escape The Golden Cage (Group Show) – Palais Kinsky – Vienna (Austria)
2013 – Stroke#7 Art Fair – OPEN WALLS Gallery – Munich (Germany)
2013 – Dissidents (Group Show) – OPEN WALLS Gallery – Berlin (Germany)

2012 – Unmasking Kate (Solo Show) – Moniker Art Fair – London (United Kingdom)
2012 – Stroke#6 Art Fair – OPEN WALLS Gallery – Berlin (Germany)
2012 – Intervention – C/O Berlin – Berlin (Germany)
2012 – Showcase Reboot – Platoon Kunsthalle – Berlin (Germany)
2012 – Paris Zone Libre (Group Show) – OPEN WALLS Gallery – Paris (France)
2012 – Solo Show – Weinmeisterstrasse – Berlin (Germany)
2012 – Berlinale – Street Intervention – Berlin (Germany)
2012 – Solo Show – Görlitzer Bahnhof – Berlin (Germany)
2012 – Solo Show – U-bahn Schönleinstrasse – Berlin (Germany)

2011 – Bread & Butter – Street Intervention – Berlin (Germany)
2011 – Solo Show – U-bahn Leinestrasse – Berlin (Germany)

























www.vermibus.com